Toolbox

Co to jest?

Mapa Informacji jest niezbędna do syntezy wszystkich analiz, które zostały zrealizowane na pierwszym etapie procesu projektowania – „Jak jest?”. Dzięki niej można identyfikować potrzebne informacje oraz oceniać ich wartość pod kątem użyteczności i wiarygodności. Oznacza to nie tylko selekcję, określenie priorytetów informacyjnych i źródeł, ale także uporządkowanie, dzięki któremu w dalszej kolejności można w łatwy sposób rozdzielić zadania związane z pozyskiwaniem informacji w określonych odstępach czasu i przez określone osoby. Wypełnienie mapy to ponadto świetne ćwiczenie wyobraźni, które uczy szukania alternatywnego, bardziej efektywnego rozwiązania.

Jak to zrobić?

Pierwszy krok polega na stworzeniu na kartce bądź w wersji elektronicznej tzw. listy poszukiwanych informacji. Może być ona efektem burzy mózgów lub starannej analizy potrzeb. W wersji elektronicznej w punktach, jeden pod drugim, wypiszcie wszystko to, czego byście chcieli się dowiedzieć, np. o naszych klientach, konkurencji, trendach, rynku itp. W wersji papierowej dobrze wpisywać informacje od razu na samoprzylepnych karteczkach. Puśćcie wodze wyobraźni, to może być koncert życzeń.

Następnie dokonajcie selekcji wypisanych informacji i stwórzcie ranking od najważniejszej do bezużytecznej – z punktu widzenia celu, który realizujecie.
Trzeci krok polega na dopasowaniu źródeł do informacji. Warto wskazać kilka zróżnicowanych źródeł do każdej informacji, aby ją uwiarygodnić. Pamiętajcie, że wiarygodność źródła ma wpływ na wartość informacji. Czasem warto jednak korzystać nawet ze źródeł niezbyt pewnych (pod warunkiem, że nie są jedyne, i licząc się z ryzykiem pomyłki), bo mogą przynieść wiele inspiracji. Przykład: interesują Was zachowania nabywcze seniorów. Być może dotrzecie do raportów z badań rynkowych na ten temat, możecie sami zlecić ich przeprowadzenie. Tymczasem równie cenna, co dotarcie do prac naukowych na temat sytuacji życiowej interesującej Was kategorii, może okazać się rozmowa z fryzjerką z osiedlowego zakładu albo pielęgniarką środowiskową.

Warto zaznaczyć, że tworzenie mapy stanowi swego rodzaju proces ciągły – wymaga aktualizacji, doskonalenia, selekcji i weryfikacji. Stąd warto powierzyć koordynację pozyskiwania informacji jednej osobie czuwającej nad tym procesem, zlecającej zadania i potrafiącej ocenić relatywną wartość określonych informacji z punktu widzenia postawionych celów.

Czego potrzebujecie?

Wydrukowany formularz mapy informacji ze skrzynki narzędziowej w formacie A3 na korkowej tablicy lub flipcharcie. Do tego przydadzą się samoprzylepne karteczki i pisaki.

Pobierz (860,54 KB)
Co to jest?

Ćwiczenie, po którego wykonaniu, Wasze półkule mają szansę się rozgrzać.

Jak to zrobić?

Spróbuj w 180 sekund narysować tak dużo schematycznych rysunków, jak tylko możesz, wykorzystując każdy z okręgów jako punkt wyjścia. Nie zastanawiaj się, czy coś ma sens, czy jest dobrym pomysłem, nie oceniaj, nie bój się, że ktoś Cię oceni – po prostu rysuj, cokolwiek, co przyjdzie ci do głowy. Twórz.

Czego potrzebujecie?

Szablon i coś do pisania

Pobierz (792,33 KB)